La primera parte! - Reisverslag uit Boquete, Panama van Elise - WaarBenJij.nu La primera parte! - Reisverslag uit Boquete, Panama van Elise - WaarBenJij.nu

La primera parte!

Blijf op de hoogte en volg Elise

19 November 2016 | Panama, Boquete

First stop: Panama-Stad! Na een probleem met het brandwerend doek wat nog op Schiphol vervangen moest worden, waren we een paar uur later dan verwacht dan toch eindelijk aangekomen in Panama-city! Eerste indruk: immense hoge flatgebouwen langs de skyline met een heerlijk temperatuurtje (zo’n dertig graden verschil met de vorige dag in Nederland…).
Helaas werd ik wakker met de uitslag van de verkiezingen in de VS, waarop we maar meteen de ramptoerist zijn gaan uithangen door een bezoekje te brengen aan het Trump hotel (inclusief fantastisch zwembad overigens). Gelegen in de wijk Punta Pacifica te midden van alle exclusieve hotels, bedrijven en privé ziekenhuizen.
Daarnaast hebben we de stad een beetje verkend door meerdere wijken te bezoeken. Onder andere de wijk waar we de eerste nacht hebben doorgebracht, El Cangrejo, wat bekend staat om mooie architectonische gebouwen, parken, winkels en restaurantjes. Ook is de wijk Casco Viejo - als historisch centrum van de stad - een bezoekje waard. Na een opknapbeurt tientallen jaren geleden, behoort deze wijk inmiddels tot het Werelderfgoed van UNESCO. Bovendien heb je vanuit meerdere plekken in deze buurt de mogelijkheid om vanuit een dakterras de hele stad te bewonderen (bij zonsondergang!).
Op de derde dag hebben we een tour gemaakt naar een deel van het Panamakanaal, het Gatun Lake en de zogenaamde Monkey Islands. Eerst gingen we met een bus door mooie natuur en langs delen van het Panamakanaal. Dit kanaal verbindt de Caribische Zee met de Grote Oceaan zodat alle schepen niet om Zuid-Amerika hoeven te varen. Het bijzondere is dat grote vrachten vaak via de trein over het kanaal heen gaan omdat het anders te zwaar wordt voor de boten. De boten komen op deze manier dan te diep in het water te liggen, met name tijdens het droge seizoen (laag water) en lopen dan risico om vast te komen zitten. Bovendien varen er alleen Panamese kapiteins op het Panamakanaal. Zij zijn diegene die het stuur overnemen van de buitenlandse kapiteins omdat zij nu eenmaal de meeste ervaring hebben met het varen tussen de nauwe sluizen van het kanaal. Vervolgens gingen we het meer op met een boot. Het doel om krokodillen te spotten is helaas mislukt (waarschijnlijk tot grote vreugde van mijn ouders; sinds er een Nederlandse studente is opgegeten door een krokodil in het buitenland een aantal jaren geleden, word ik door mijn ouders niet alleen op alle mogelijke gevaren gewezen maar ook op het gevaar van loslopende krokodillen). Wel hebben we veel verschillende apen gezien, die ook in onze boot kwamen en die we bananen hebben gevoerd uit de hand. Het was wel even spannend, want er was eentje bij die bekend stond om zijn bijtende en krabbende talenten, oftewel geen toeristenfan. Onze kapitein heeft deze dan ook vakkundig uit onze boot weten te weren.
Tevens hebben we een klein stukje van de jungle bezocht in het Parque National Soberanía.
Op een opeenvolgende dag hebben we een tour gemaakt naar Portobelo, een havenstadje in het noorden van het land aan de Caribische Zee. Deze plek is ontdekt door Columbus en heeft een belangrijke rol gespeeld in het vervoeren van goud, zilver en smaragden richting Spanje. De oude Spaanse fortificaties zijn hier nog te bezichtigen en tevens is er een klein museum met voorwerpen en een film over de geschiedenis van deze oude havenstad te zien.

Daarnaast hebben we een aantal eilanden gezien:
- San Blas eilanden (perro chico y grande, oftewel de grote en de kleine hond): à la Bounty eilanden met witte stranden, palmbomen, kokosnoten die uit de lucht vliegen en snorkelgebieden. Resultaat na slechts één dag met bescherming van factor 50: zo rood als een tomaat.
- Eiland Mamey (nickname van Mariam): leuk eiland met mooie koraalriffen en bijzondere vissen die je tegenkomt bij het snorkelen.
- Eiland Taboga: vooral lekker gegeten (het regenseizoen blijkt toch niet helemaal voorbij te zijn…) én op één dag gezwommen in zowel de Pacifische oceaan als de Grote Oceaan!

Na een weekje Panama-Stad, zijn we doorgereisd naar Boquete. Hier hebben gehiked en watervallen bezocht. Ook was er de mogelijkheid om een vulkaan te beklimmen maar dat heb ik deze keer maar aan me voorbij laten gaan in verband met het weer (lees: tropische regenbuien en kou!).
Mede daarom gaan we waarschijnlijk snel doorreizen naar Bocas del Toro en bijgelegen eilanden, voordat we verder reizen naar Costa-Rica en Nicaragua.

Samenvattend
Eten: typische gerechten met vis, bonen en/of rijst, ook veel westers voedsel.
Munteenheid: Balboa = Amerikaanse dollar
Reizen: metro: sardientjes in een blikje; bus: prima; taxi: übertaxi is echt een uitvinding; lopen: perfect met TEVA-sandalen.
Natuur: prachtig, groener dan groen met wildlife.
Weer: variërend van 30 graden met zeewindje tot tropische regenbuien.
Huidskleur: twee bruintinten donkerder, nog enkel rood op mijn rug.
Spaanse status: verstaan gaat goed, spreken nog licht analfabetisch. Switchen van Nederlands-Engels-Spaans-Duits is nog wel eens een uitdaging. N.B. Excuus voor mogelijke Nederlandse taal-/grammaticafouten.
Verslaafd aan: snorkelen!

Hasta luego!

Saludos, ook namens Mariam, Elise

• 19 November 2016 - 17:48

Corry Zantema:

Hoi Elise, leuk om je verhaal te lezen! Wat een ervaringen allemaal weer! Prachtig! Wat de krokodillen betreft, kan ik het van je ouders helemaal voorstellen! Heel veel plezier en goede reis samen met Mariam! Hartelijke groeten van Corry Zantema

• 20 November 2016 - 16:08

Simone:

Hoi Elise!

Fijn om te horen dat je al zoveel hebt gezien! En die foto's, wauw!! Ik ben jaloers. Hier is het op dit moment stormachtig met regen enzo.. Geniet ervan en veel plezier!! Groetjes, Simone

• 21 November 2016 - 09:19

Pap En Mam:

Hee Elise,
    Een mooi 1e verslag heb jij gemaakt.Jullie hebben al veel gezien en actief gedaan. Uit de foto's blijkt ook hoe fijn het klimaat daar is. Vergelijk met de Nederlandse stormen en regen is groot. Het is jammer dat je geen krokodillen hebt gezien haha